Wij gaan weer samenwonen! En dat is best een grote onderneming.

Om elkaar tot een hand en een voet te kunnen zijn, zijn wij weer met onze drie dochters en hun mannen, en onze 5 kleinkinderen in één woning gaan wonen. De zoektocht naar een woning en al de zaken die eromheen waren te regelen kunnen jullie hier lezen. En onze verhuizing naar Domus Spei met al de verbouwings perikelen en wat we allemaal zoal nog meer doen.
Lees, kijk en geniet. Zet gerust een berichtje neer dat vinden wij erg leuk.
Er zullen diverse linkjes geplaatst worden met daar achter een foto album van een bepaald onderwerp of met een verwijzing naar een ander blog of artikel. Klik deze gerust aan zodat jullie ook de bij behorende foto,s en dergelijke kunt zien of lezen.

maandag 6 maart 2017

De Domus Spei advocaat.

Zoals jullie allemaal weten hebben wij dus kippen en regelmatig eieren over. Daar wil ik dan nog wel eens advocaat van maken. Nu krijg ik regelmatig het verzoek om het recept.
Bij deze hier komt het:


Recept "Domus Spei" advocaat.
Ik heb dit recept na veel probeersels uiteindelijk leren maken op mijn manier.
Eén vuistregel die ik hanteer is: neem altijd dezelfde hoeveelheid van de ingrediënten.

Men heeft nodig:
Een grote kom of schaal ( ik gebruik de grootste blanda van Ikea.)
En een pan met water.
Een voedsel thermometer.
Een garde, liefst een metalen.
Twee kommetjes om de eieren in te scheiden, dus een groter en een kleine.
Een keukenweegschaal.
Een mesje om het vanillestokje te snijden en uit te schrapen.
Een lege pot of Fles goed schoon, mag vaatwasser schoon.
Een trechter niet per se nodig als de fles een brede opening heeft.
Eventuele ijsblokjes.
Een zeef.

Voor de advocaat:
Eieren
Suiker
Brandewijn ( de goedkoopste is prima en de citroenbrandewijn het lekkerstI
Vanillestokje
Eventueel nog wat vanille-essence of vanillesuiker.

Met zet de pan met water op de warmtebron om te laten koken.
De schaal (blanda) op de keukenweegschaal.
Dan gaat we de eieren scheiden en doen de eidooiers in de blanda tot een gewicht van 350 gram. Bij deze eidooiers doe ik soms ook hele eieren als b.v. het scheiden niet goed gelukt is.
Ik zorg wel dat ik mijn eieren niet boven de Blanda scheid maar apart in een klein schaaltje. En dan doe ik het eiwit in een ander kom.
Je hebt namelijk wel eens dat eieren niet goed meer zijn en dan zou je heel je handeltje weg moeten gooien en dat is zonde. Dus gewoon de eieren scheiden in twee aparte schaaltjes en dan vervolgens het eigeel in de blanda en het eiwit in een andere kom. Die kun je nog voor andere dingen gebruiken. Kijk maar eens op internet naar recepten met eiwit. En je kunt het invriezen om later alsnog te gebruiken. Daarom zorg ik dat er nooit eigeel tussen het eiwit komt. Als dat wel gebeurd dan doe ik dat ei helemaal in de komt voor de advocaat. Dat kan geen kwaad.
Als er 350 gram eidooiers zijn dan moet er de 350 gram suiker bij.
Dan 350 gram Brandewijn. Ik doe tegenwoordig 50 gram minder omdat ze het hier anders te sterk vinden. Maar dat moet je gewoon uitproberen.
Het vanillestokje door midden snijden en de merg in de Blanda doen, dan het stokje kleiner snijden en er ook bij doen.

Dan doe je in de aanrecht of een afwasteiltje koud water met eventueel ijsblokjes.
Vervolgens zet je de Blanda op de pan met kokend water en ga je goed met de garde roeren.
Vooral blijven roeren en goed langs de randen. Zorg dat je overal komt anders gaat het eigeel koken en dat wil je niet. Af en toe even kijken hoe warm het al is.
Bij 65 graden en niet hoger de schaal in het koude water doen en snel laten terug koelen naar 45 graden.
Vervolgens de advocaat door een zeef doen om de eventuele klontjes en het vanillestokje er uit te zeven. Dan kan men het overgieten in een fles of pot en af laten koelen. Dan bewaren in de koelkast.
Het vanillestokje kun je nog gebruiken om eventueel vanille-extract te maken.
Succes en probeer zoveel mogelijk te spelen met hoeveelheden.
Dan krijg je vanzelf de advocaat die jullie het lekkerst vinden.




Geen opmerkingen: